Publikációk

A kutatásalapú földrajztanítás hatékonyságvizsgálata

Absztrakt Az MTA-SZTE Földrajz Szakmódszertan Kutatócsoport által kifejlesztett tananyagok gyakorlati beválásának értékelésére hatékonyságvizsgálatot terveztünk. Az empirikus eredmények a konferencia idejére lesznek elérhetők, így az alábbiakban a kísérleti elrendezésről és a mérőeszközökről számolunk be. Kutatásunk a neveléstudományokban ma legelterjedtebb kvázikísérleti elrendezést követi, azaz a fejlesztő kísérleti megvalósítására vállalkozó intézmények (kísérleti osztályok) mellett az elő- és utómérést […]

Módszertani ötletek turizmusföldrajzi ismeretek tanításához két tanítási nyelvű szakgimnáziumi képzésben

Abstract Although Geography as a core subject seems to be continuously losing ground in Hungarian secondary schools, a certain set of schools with Tourism or Economics profile may still enjoy the privilege of having Geography as their designated science subject. This article presents a handful of methods and good practices in the teaching of Geography […]

Virtual Reality in Teaching Geography

Abstract Teaching needs to find new ways all the time. This research aims to renew both the contents and the methodology of teaching the geography of Hungary in primary and secondary education by developing a package of new tools (tasksheets, online and ICT-based activities, teacher support material and even VR), which focus on a selection […]

A Martian Adventure: An Interactive Geo-Edutainment Tool

Abstract Cooperative and simulation games can create an exciting and empirical learning environment. The participants of such games can develop competences which are overlooked in traditional educational methods. Geography as a subject has ample opportunities to apply games of this type during the learning progress.

A gazdaságföldrajzi gondolkodás lassú átalakulása – avagy miért fontosabb még mindig a „hol”, mint a „miért”?

Bevezetés A hazai társadalomföldrajzi, és azon belül a gazdasági-térbeli folyamatokról szóló tudás átadását, annak kereteit meghatározó alapvető dokumentumok – Nemzeti alaptanterv, tantárgyi kerettantervek, tankönyvek – tartalmát többször is átdolgozták az elmúlt bő két évtizedben.

Teaching landscape changes with problem-oriented methods using Hungarian examples

Abstract The relationship between man and nature, and its change, can be grasped by teaching about different landscapes in geography lessons, as the landscape itself is a dynamic system that varies according to a variety of environmental factors. In this process, the natural landscape turns into a cultural one, and changes further through human activity.