Hírek, újdonságok

Kutatócsoportunk képviseltette magát a New Perspectives in Science Education konferencián

A firenzei New Perspectives in Science Education (NPSE) konferencián egy előadással és egy poszterrel vettünk részt. Mindkét publikáció pozitív fogadtatásban részesült, és nagy érdeklődéssel fogadták a résztvevők.

„A Martian Adventure: An Interactive Geo-Edutainment Tool” előadás egy a Pécsi Tudományegyetem Földrajzi és Földtudományi Intézetének oktatói által fejlesztett oktatási társasjáték bemutatásáról szólt. A marsi felszínen mozgó Lego Boost robotokat alkalmazó szimulációs játékot nagy érdeklődéssel fogadta a közönség. Az előadás utáni kérdések főleg arra irányultak, hogy hogyan tanítunk csillagászatot Magyarországon, illetve a játékok szabályrendszerével kapcsolatban is érkeztek megjegyzések. A kutatók észrevételeit természetesen felhasználjuk a játék további fejlesztései során. Az előadás anyaga megjelent írásban, a konferenciakötetben.

Az MTA-SZTE Földrajz Szakmódszertani Kutatócsoport tagjaként a kutatásunk eddigi eredményeit is poszter formájában prezentáljuk. Az elkészült poszteren (Developing Problem-Oriented Worksheets for Improving Science Latency) a célkitűzéseinket mutattuk be, illetve a még fejlesztés alatt álló, magyarországi tájak és városok problémáival foglalkozó munkalapok eddigi feladatai közül néhány darabot. A konferencia kávézójában kerültek felállításra a beérkezett poszterek, így a két nap folyamán több poszter szekcióra is sor került.

A csoportos feladatmegoldáson alapuló, kreatív kutatómunkát igénylő feladatok több kutatót is érdekeltek. Meglepetésünkre több oktatási szakember kérte kölcsön az elkészült feladatokat. Ennek oka az, hogy a tájak problémáinak kiválasztásakor törekedtünk arra, hogy más magyarországi területen is alkalmazható témákat válasszunk ki, illetve a munkalapok célja az, hogy komplex képet adjon a környezet változásáról, és fejlessze a természettudományos műveltséget. Ezek a kiválasztott témák így nem csak a hazai, hanem a külföldi országok számára is relevánsak lettek.

Egy svéd, a Södertörn Egyetemről érkezett kutató a magyarországi romák helyzetéről érdeklődött, valamint elmondta tapasztalatait a hasonló projektek kapcsán. Egy kanadai kutató elmondta, hogy amikor a folyókat a vízerőművek számára új csatornákba terelték, megszűntették a helyi őslakosok hagyományos gazdálkodási formáit. Hasonló elszegényedés indult így el ezeken a területeken, mint a Dráva mentén. Egy Floridából érkezett résztvevő a folyómorfológiával kapcsolatos videó szerkesztési feladatot kérte kölcsön, hiszen, mint beszélgetésünkből kiderült, a folyók náluk is gyakran okoznak nehézségeket.

Az NPSE konferenciára a világ minden részéről érkeztek kutatók. A földrajzi közelség miatt természetesen az európai oktatási intézmények kutatói és tanárai voltak túlsúlyban, de hallhattunk előadást japán, amerikai, brazil és török előadóktól is. A természettudomány oktatása, mint a prezentációkból és a résztvevőkkel folytatott beszélgetésekből kiderült, hasonló problémákkal küzd a világ minden részén, mint Magyarországon. A fiatal generációk természettudományos érdeklődésének erősítése érdekében azonban számos kutatási és fejlesztési projekt került bemutatásra, melyek jó példát adhatnak a hazai kezdeményezésekre is. Példamutató lehet a Södertörn Egyetem FICTION kezdeményezése, mely célja a digitális technológiák alkalmazásának terjesztése az iskolákban.

A konferencia főszervezője, a Pixel, egy firenzei kutatóintézet, kiváló munkát végzett. Az előadók és résztvevők minden igényt kielégítő ellátásban részesültek

A szakmai beszámolót készítette: M. Császár Zsuzsanna és Varjas János

Vissza a listához