Publikációk

A kétszintű földrajz érettségi vizsgálata a célnyelvűség szemszögéből – eredmények, kihívások, tapasztalatok.

Absztrakt Ma Magyarországon a magyar nyelven kívül tíz másik nyelven is lehetőség van földrajzból érettségi vizsgát tenni. Ez a nyelvi változatosság oktatási rendszerünk egyik ritkán hangoztatott érdeme és értéke, hiszen a két tanítási nyelvű és nemzetiségi képzést folytató intézmények tanulói számára lehetővé teszi, hogy bizonyos tantárgyakból – köztük földrajzból is – idegen nyelven érettségizhessenek. A […]

Magyarország Földrajza másképp – Egy oktatási segédanyag fejlesztése Magyarország Földrajzának tanításához

Absztrakt Az iskolai földrajz alacsony óraszámai, valamint tananyagbősége miatt a hagyományos, frontális osztályszervezési módokkal történő, készség- és képességfejlesztésre kevesebb hangsúlyt helyező földrajztanítás van előtérben. Módszertani megújulásra van szükség, egy szemléletváltásra, mely nagyobb teret enged a modern tanítási módszerek felhasználásának. A leghatékonyabb tanítási eljárások megtalálásának érdekében jött létre az MTA-SZTE Földrajz Szakmódszertani Kutatócsoport, mely innovatív, segédanyagok […]

A tervezői gondolkodás (design thinking) a földrajzoktatás gyakorlatában

Absztrakt Iskolánk ökoiskola, így helyi tantervünkben régóta kiemelt szerepet kap a tanulók környezetvédelmi szemléletének fejlesztése, erősítése. Ugyanakkor ez legtöbbször a tanórák keretei között, vagy egy-egy témanap rövidtávú foglalkozásaiban történik. Előadásunkban egy olyan projekt kivitelezését mutatjuk be, amelyben összefonódik egy mindennapjainkban nagy valószínűséggel jelentős tevékenység, az otthoni kiskerti vagy balkonon történő kertészkedés a környezetvédelem-fenntarthatóság-éghajlatváltozás témakörökkel. A […]

Tevékenység orientált módszertani lehetőségeket és digitális technológiai újításokat kínáló oktatási segédanyag hatékonyság mérése a földrajz oktatásban

Absztrakt Felmérések szerint a hazai földrajztanítás egyik legnagyobb problémája a tanulók jó elméleti tudása és annak gyakorlati alkalmazhatósága közötti szakadék. A 2016-ban a Szegedi, Pécsi, Debreceni és az Eötvös Lóránd Tudományegyetem, valamint az OH kutatóiból és a közoktatásban dolgozó tanárokból az MTA támogatásával megalakult az MTA-SZTE Földrajz Szakmódszertani Kutatócsoport. Fő célkitűzésünk egy probléma-orientált oktatási lehetőségeket […]

A földrajzoktatás egyedi vonásai és a hazánkkal kapcsolatos földrajzi ismeretek megjelenítési lehetőségei a Nemzetközi Érettségi (IB) Diploma Programjában

Abstract The International Baccalaurate has been present in the international field of education since 1968 and in Hungary since the early 1990s. The approaches and methods of geography teaching within the IB focus on the analysis of complex spatial interactions between the physical environment and the society on many different scales from local to global. […]

Comparative study about data speed acquisition and recording in a MySQL database of LabVIEW, MATLAB and Python programming languages

Abstract In this article, we compare LabVIEW, Matlab, and Python in the scope of data acquisition. We built a simple sine wave generator and used the USB-6361 multifunctional I/O device from NI to measure. We will measure the differences in execution times between LabVIEW, MATLAB, and the Python applications to observe their differences. Megjelent: 2021 13th […]